6 روند بازاریابی برای غذا

(1 رای)
31
100

برندهایی که می توانیم در سال 2020 ازآن ها الهام بگیریم

وقتی می خواهید غذایی فوق‌العاده و تاثیرگذار برای مهمان هایتان انتخاب کنید، به کجاها سر می زنید؟ کتاب آشپزی خانوادگی‌تان یا گوگل؟ شاید حتی برای پیدا کردن دستورپخت غذا به یکی از چت بات های مورد علاقه‌تان مراجعه کنید یا اینکه از دیگران بپرسید.

 

برندها دارند روز به روز از فناوری های جدید مثل هوش مصنوعی، چت بات و غیره پشتیبانی می کنند؛ هدف این فناوری ها این است که محتوای جذاب و شخصی‌سازی شده به مشتریان ارائه دهند.

هرچه به سال 2020 نزدیک تر می شویم، بیشتر شاهد پیشرفت فناوری می شویم؛ تا جایی که امروزه می دانیم بی شک این فناوری ها در بازاریابی محتوا نقش اساسی دارند. همچنین می بینیم که در بازاریابی روز به روز بیشتر از استراتژی های مربوط به شخصی سازی، اتوماتیک سازی و کلان داده استفاده می کنند. این موارد تا سال 2020 به پنج تا از پرکاربردترین ابزار بازاریابی دیجیتال تبدیل می شوند.

از دیدگاه ما برترین روندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2020 به شرح زیر هستند:

  1. بازاریابی محتوای بیشتر
  2. محتوای
  3. ویدئوی زنده
  4. وویس کنترل
  5. چت بات ها
  6. محتوای زودگذر
  7. ژئوفنس

حال برندهای کوچک و بزرگ غذایی چطور می توانند به این روندها دست پیدا کنند. برای اینکه جواب این سوال را پیدا کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

1.بازاریابی محتوای بیشتری انجام دهید

امروزه محتوا بیشتر از زمان دیگری اهمیت پیدا کرده‌است و همه جا دیده می شود.

مصرف کنندگان از مارک های مورد علاقه خود بهترین محصولات و خدمات را می خواهند. آن ها همچنین می خواهند کنترل روند خرید را در دست داشته باشند. آن ها می خواهند به تمام اطلاعات مورد نیاز برای خرید دسترسی داشته باشند و دوست دارند چه در خرید آنلاین و در خرید چه حضوری تجربه‌ای شخصی و با کیفیت داشته باشند.

اینجاست که قدرت محتوای مرتبط و آموزنده مشخص می شود. برندهای غذایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در حقیقت، برندهای مواد غذایی اغلب دارای محصولات بسیار مطلوبی هستند که داستان های خوبی برای گفتن دارند و نکات زیادی در پس هرکدام نهفته است. این داستان ها فرصتی هستند که می توانید به کمک آن ها محتوایی کامل تولید کنید.

گزارش اخیر OneSpot اهمیت محتوای عالی را به خوبی نشان داده است. طبق یافته های این پژوهش، عبارت «نحوه پخت» به عنوان ده جستجوی برتر در یوتیوب شناخته شده.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که مصرف کنندگان بیشترین ارزش را به محتوا نسبت می دهند. مطالبی مانند دستور العمل ها و راهکارهایی که به مردم «اطلاع رسانی» می کنند (40٪) و به آن ها «آموزش» می دهند (28٪) بیشترین مطلوبیت را دارند. این گزارش توصیه می کند که بازاریابان مواد غذایی باید روی محتوای باکیفیت و به ویژه فیلم ها تمرکز کنند. آن ها اضافه می كنند كه محتوا باید از نظر بصری جالب باشد و براساس نیازها و علاقه های مصرف كنندگان (شخصی سازی شده) باشد. این کاری است که قطعا سایر روندهای برتر سرتاسر جهان هم انجام می دهند.

2.محتوای زودگذر

اهمیت رسانه های اجتماعی به عنوان یک استراتژی بازاریابی نقش اصلی را ایفا می کند. بیشتر برندها در شبکه های اجتماعی مختلف حضور فعال دارند. با این حال، تنها تعداد معدودی از شرکت ها هستند که واقعاً یاد گرفته اند چگونه از قدرت اجتماعی استفاده کنند.

Snapchat و Instagram Stories دو مورد از این ابزارهای قدرتمند هستند. آن ها به کاربران اجازه می دهند با انتشار عکس و فیلم (از وقایع مختلف و در همان لحظه وقوع) با طرفداران خود ارتباط برقرار کنند. برندها نیز روع به همین کار کرده‌اند؛ به این گونه مطالب، محتوای زودگذر می گویند. محتوای زودگذر محتوایی است که پس از مدت کوتاهی از بین می رود و ابزاری عالی به حساب می آید؛ زیرا درواقع محتوای پشت صحنه برندهای موردعلاقه مشتریان را به آن ها نشان می دهد. این کار نوعی احساس نوآوری و اصالت به مشتریان می دهد که به خوبی با مصرف کنندگان مدرن امروزی مطابقت دارد.

GrubHub نمونه‌ای عالی از پذیرش اولیه اسنپ چت است. آن ها از سال 2013 از این بستر برای انتشار محتوای هفتگی استفاده می کردند. این محتوا شامل مسابقات، پیشنهادات تبلیغاتی، کدهای تبلیغاتی و داستان هایی با محتوای تولید شده توسط کاربر می شود.

این محصول به دلیل رویکرد ابتکاری خود در تولید محتوای جذاب، نامزد دریافت جایزه Shorty در سال 2017 شد. آنها همچنین یکی از معدو دبرندای Snapchat هستند که به طور مداوم با طرفداران آن ارتباط برقرار می کنند. در نتیجه، GrubHub بالاترین امتیاز Snapchat از هر برند را با 53،668 (از تاریخ 31 دسامبر 2014) بدست آورده است.

استارتاپ مستقر در میشیگان، Boxed Water، نمونه دیگری از نوآوری با برند اجتماعی است. این شرکت جایگزینی برای بطری های پلاستیکی آب پیشنهاد داده است که هیچ آسیبی به محیط زیست نمی زند. آن ها در اینستاگرام بسیار فعال هستند و برای جذب مشتری و ایجاد آگاهی از برند، از داستان ها و پست های دیدنی استفاده می کنند.

باکسدواتر

Boxed Water در اتولید محتوا از بازاریابی علتی و تأثیرگذار استفاده می کنند و به همین خاطر است که در اینستاگرام برتری دارد. آن ها در کمپین #ReTree خود وعده داده اند که به ازای هر پست اینستاگرامشان شامل دو درخت بکارند و برای این کار از  هشتگ #ReTree استفاده کرده‌اند. در طول این کمپین،
 شرکت Boxed Water با اینفلوئنسرهای مختلف اینستاگرام همکاری کرد. این اینفلوئنسرها دیگران را ترغیب كردند كه با به اشتراک‌گذاری مطالب آن ها و ایجاد پست هایی درمورد Boxed Water، از این کمپین حمایت کنند.

3. ویدئوی لایو

اکثر بازاریابان از این واقعیت آگاه هستند که ویدئو در صدر دنیای محتوای دیجیتال قرار دارد.

آمارهای اخیر نشان می دهد که یوتیوب به تنهایی بیش از 30 میلیون بازدید کننده در روز و روزانه 5 میلیارد فیلم دریافت می کند. تسلط فیلم در سال های آینده رو به افزایش خواهد بود. به همین خاطر نقش‌آفرینان بزرگی مانند یوتیوب، فیس بوک و توییتر دارند بیشتر در این نوع محتوا سرمایه‌گذاری می کنند تا بتوانند بر چشم‌انداز اجتماعی تسلط پیدا کنند.

Whole Foods یک شرکت فروش مواد غذایی است که از فیلمبرداری و شخصی سازی استفاده می کند تا جلوه خوبی داشته باشد. آن ها در کانالهای اجتماعی مانند Instagram و Facebook chatbot (پیام رسان فیس بوک) بسیار فعال هستند (بعداً درباره این مورد بیشتر توضیح می دهیم). علاوه بر این، این شرکت خواروبار فروشی کانال یوتیوب بزرگی دارد. آن ها در محتوای ویدئویی‌شان طرز تهیه های غذاهای مختلف، آموزش دستور العمل ها و همچنین فیلم هایی در مورد روندهای غذایی و اخبار صنعت قرار داده‌اند. همچنین مینی فیلم هایی به نام « Stories From the Field » پخش می کنند که مستند پشت صحنه شرکت Whole Foods را به مشتریان نشان می دهد. این فیلم ها با هدف آموزش مشتریان تولید می شوند و به اهمیت ارزش های اخلاقی و عدم سرقت محتوا پایدار هستند.

صنعت ویدیو همین الان هم بسیار بزرگ است، مخصوصا ویدئوی لایو (زنده) که روند آن به شدت در حال افزایش است. در یک نظرسنجی از تماشاگران، 80 درصد از افراد گفته‌اند که ترجیح می دهند یک ویدئوی لایو از برند مورد علاقه‌شان تماشا کنند تا اینکه در وبلاگ درباره آن ها بخوانند.

شرکت  Waitrose به طرزی باورنکردنی دارد برای تبلیغ برند خود از فیلم های لایو استفاده می کنند. در بهار سال 2016 آن ها لایوی از گاوهای شیری مزارع خود منتشر کردند که مانند بمب صدا کرد. شاید به نظرتان این ویدئو بی مزه و کم هیجان برسداما باید بگویم، اتفاق برعکس، این ویدئو ها عمدا طوری طراحی شده اند که بی حرکت و ثابت باشند و همین ویژگی است که افراد را به سمت آن ها جذب می کند.

صحنه های صلح، آرامش و زیبایی حس یکی بودن را به شما منتقل می کند. ویتروز معتقد است که این ویدئوها پیام محصولاتش را به مشتریان منتقل می کند. این ویدیوها پیام مستقیمی را به مصرف کنندگان ارائه می دهند. پیام این است که: می توانید مطمئن باشید مواد غذایی با کیفیتی که به شما ارائه دهیم از گاوهای شاد و آزاد گرفته شده‌اند.

4. وویس کنترل

با اینکه فناوری وویس کنترل اکنون سالهاست که به بازار آمده‌ (برای مثال سیری، وویس کنترل گوشی های اپل) خیلی از برندهای مواد غذایی هنوز به پتانسیل بازاریابی این فناوری پر نبرده‌اند و از آن استفاده نمی کنند.

افراد استارتاپ Gousto که  کارشان تحویل غذاست، اولین کسانی هستند که در این زمینه آزمایش خود را آغاز کرده اند. آ نها اخیراً یکی از قابلیت های آمازون الکسا را منتشر کرده اند که از طریق دستور العمل های مرحله به مرحله با کاربران صحبت می کند. این امر به آشپزان خانگی اجازه می دهد تا بدون اینکه لازم باشد دائم به صفحه وب یا دفتر آشپزی شان نگاه کنند، خیلی راحت طریقه پخت غذاها را به صورت صوتی بشنوند و غذاهایشان را آماده کنند. این تغییر بزرگی است. گوستو امیدوار است این نوآوری بتواند در زمان پخت غذا صرفه‌جویی کند و غذا پختن را برای خانواده های پرمشغله تردد آسانتر و راحت تر کند. با پیش بینی اینکه یک نفر از هر چهار خانوار در انگلیس از نرم‌افزار Amazon Echo استفاده می کنند، این سرمایه گذاری در وویس کنترل اقدامی هوشمندانه است.

یک شرکت خدمات تحویل غذای دیگر به نام Just Eat نیز از فناوری وویس کنترل استفاده می کند. این رابط کاربری به کاربران امکان می دهد با کارهای ساده ای، فرایند سفارش خود را سریع تر انجام دهند؛ مثل تکرار سفارشات قبلی و بررسی وضعیت سفارش انجام شده. این مسئله احتمالاً برای حفظ مشتری و رشد کلی فروش در آینده رونق بزرگی خواهد داشت.

5. ژنوفنسینگ

موقعیت مکانی محل سکونت؛ این یک کار تکراری است که توسط شکارچیان خانه و عوامل املاک و مستغلات تکرار می شود. باید بگویم این اصل درواقع در دنیای بازاریابی دیجیتال نیز کاربرد دارد که به آن بازاریابی مبتنی بر مکان یا موقعیت جغرافیایی گفته می شود. این امر برای دستیابی به مصرف‌كنندگان خارج از خانه، نقش مهمی ایفا می کند.

با استفاده از فناوری GPS یا RFID ، ژئوفنسینگ یک مرز جغرافیایی مجازی یا «حصار» در اطراف یک منطقه ایجاد می کند. این حصار می تواند طوری برنامه ریزی شود که هنگام ورود یا خروج کاربر از یک منطقه خاص، اعلانی مانند متن، ایمیل یا نوتیفیکیشن برای او ارسال کند. این نوعی بازاریابی فرا مکانی است که مشخص می کند مصرف کنندگان در کجا و چه زمانی بیشتر خرید می کنند. همچنین برای کافه ها، رستوران ها و حتی رویدادهای غذیی روشی عالی است که می توانند برای پیدا کردن مشتری  از آن استفاده کنند.

اگر برنامه Yelp را در دستگاه همراه خود دارید (و سرویس نوتیفیکشن آن را فعال کرده اید)، احتمالاً خودتان این مسئله را در عمل مشاهده کرده اید. وقتی از شهر جدیدی بازدید می کنید، Yelp یک اعلان برای شما ارسال می کند: «به ادینبورگ خوش آمدید! در زیر برخی از نقاط جالب این شهر برای صرف میان وعده را بریتان فهرست کرده‌ایم».

این شرکت درواقع دارد با هدف‌گذاری جغرافیایی درآمد زیادی کسب می کند. در سال 2017 آن ها با Turstyle حدود 20 میلیون دلار سود کردند. Turstyle یک پلتفرم بازاریابی و بستری برای تجزیه و تحلیل مبتنی بر مکان است. که تضمین می کند Yelp به محض ورود مشتریان به مکانی مشخص، رستوران ها و کسب‌وکارهای محلی را به آن ها معرفی می کند.

Whole Foods نیز دارد وارد این عرصه می شود و به بازاریابی مبتنی بر مکان روی آورده‌است. آن ها ژنو فنس (حصارهای جغرافیایی) را در مکان های مختلف فروشگاه قرار داده اند و برای کسانی که در نزدیکی آن فروشگاه ها قرار دارند، تبلیغات و پیشنهادات هدفمندی را ارسال می کنند. Whole Foods حتی ابزارهایی به نام «پیروزی جغرافیایی» ایجاد کرده است که در اطراف فروشگاه های رقیب مستقر شده اند. این فناوری، مشتریانی که نزدیک فروشگاه های رقیب قرار دارند را از آنجا دور کرده و به سمت فروشگاه های Whole Foods می کشاند.

 چت بات ها

برندهای مواد غذایی روز به روز بیشتر به استفاده از چت بات های هوش مصنوعی روی می آورند تا بتوانند قیف بازاریابی خود را خودکارسازی و شخصی سازی کنند؛ از تولید لید گرفته تا پاسخگویی به سؤالات مشتری و جمع آوری، تجزیه و تحلیل بازخورد، همگی از جمله کارهایی هستند که با چت بات ها انجام می شود. اکنون که فیس بوک پلتفرم مسنجر خود را باز کرده است، از هر زمان دیگری قابل دسترسی تر است. حال که این فناوری مهم مورد توجه قرار گرفته است، برندها می توانند با سهولت برنامه های chatbot خود را توسعه دهند.

ربات هایی مانند Sure و Darker Ide ، دستورپخت هایی برای غذا را به کاربران ارائه می دهند. چت بات Delipair غذاهایی عالی برای میل کردن همراه با شراب به شما پیشنهاد می دهد. چت بات Whole Foods و Just Eat  هنوز دو برند برتر در استفاده از این فناوری به حساب می آیند.

چت بات Whole Foods فیس بوک به کاربران امکان می دهد محصولات یا دستور العمل ها را با ایموجی یا کلمات کلیدی جستجو کنند. اگر می خواهید برای پخت ماکارونی کمی خلاقیت به خرج دهید و الهام بگیرید، نگران نباشید؛ کافی است ایموجی اسپاگتی یا کلمه کلیدی غذاهای «ایتالیایی» را انتخاب کنید تا دستور العمل پستای پستو یا ریگاتونی با سوسیس و قارچ جلویتان ظاهر شود.

 

در همین حال ، بات مشاوره Just Eat به کاربران کمک می کند تا تصمیم بگیرند چه رستوران هایی را امتحان کنند و چه غذاهایی را سفارش دهند. این شرکت در حال حاضر مشغول پیاده سازی ربات خدمات به مشتریان است. این ربات، کارهای ساده‌ای مانند پاسخ به سؤالات مشتری، ردیابی سفارشات و ارائه بازپرداخت را خودکار می کند.

اگرچه ربات Intercom مخصوص بخش مواد غذایی خاص نیست، اما یک ابزار چت محبوب است که می تواند در وب سایت یا فروشگاه آنلاین شما قرار بگیرد. این ربات مشتریان مستقیم (انسان های واقعی!) را برای رسیدن به پاسخ سؤالاتشان کمک می کند. این می تواند یک روش عالی برای ارائه خدمات فوری و با کیفیت عالی به مشتریانی باشد که ممکن است در آستانه خرید باشند.

چگونه در سال جدید رشد کنید

در سال 2020 برندهای موفق، کسانی هستند که محتوای جذاب و آموزنده ای تولید کنند و تجربه ای ویژه و هدفمند و شخصی به مشتریان ارائه دهند.

برندهایی که از فناوری های جدید استفاده می کنند بیش ترین شانس را دارند که از منحنی رشد جلو بیفتند. این برندها باید حاضر باشند با فناوری هوش مصنوعی، وویس کنترل، ویدئوی لایو، داده ها و ابزارهایی که در این مقاله ارائه دادیم، دست به آزمایش بزنند و به این ترتیب استراتژی های خود را تقویت کنند.

صنایع غذایی در شخصی سازی و بازاریابی از طریق رسانه ها حرف اول را می زنند. به آموزش دستور العمل های ویدیویی خوب فکر کنید و یا عکس های محصولات غذایی را در نظر بگیرید؛ ببینید چطور دهان را آب می اندازند!! برای اینکه موفق شوید، به نسخه های زنده آشپزی و داستان های جذاب فکر کنید. برندهای مواد غذایی در موقعیت مناسبی هستند و می توانند خیلی راحت از روندهای گفته شده بهره ببرند و در سال آینده تعاملاتشان را با مشتریان بیشتر کنند.

آیا در تجارت خود از هر یک از این فناوری ها یا تاکتیک ها استفاده می کنید؟

آیا نمونه های دیگری از مارک های مواد غذایی را مشاهده کرده اید که بسیار تاثیرگذار باشند؟

تجربه هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک پست

2 نظرها

  • oprol evorter
    Hello there! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where I could find a captcha plugin for my comment form? I'm using the same blog platform as yours and I'm having difficulty finding one? Thanks a lot!
  • oprol evorter
    But wanna remark that you have a very nice site, I love the design it actually stands out.

ارسال یک نظر

علیرضا کاظمی نیا

درباره نویسنده

من مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه اصفهان در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرفتم. کارشناسی ارشد تجارت الکترونیکی را نیز در همان دانشگاه خواندم. از کودکی استعداد زیادی در زبان انگلیسی داشتم و در 17 سالگی به عنوان جوان ترین مدرس در آموزشگاه زبان گویش شروع به فعالیت کردم. سابقه برنامه نویسی دات نت و طراحی رابط های کاربری وب را دارم. زمینه های علاقه گسترده ای دارم که اکثرا در زمینه روانشناسی و کسب و کار هستند. به طراحی تجربه کاربری، روانشناسی تصمیم گیری، بازاریابی و تبلیغات و استارتاپ ها علاقه زیادی دارم. در ادامه مسیر خود وب سایت آقای مترجم را هم بنیان گذاری کردم و اکنون نیز به عنوان مدیر اجرایی آن مشغول به فعالیت هستم.

شبکه های اجتماعی ناربو

 
کتابچه

لطفا برای دریافت رایگان کتابچه بازاریابی محتوا اطلاعات خود را وارد کنید.

ثبت نام طرح رایگان
همراه عزیز ناربو،

خوشحالیم که مایل هستید جز اولین کاربران سرویس جدید ناربو باشید. امیدواریم این سرویس بتواند مدیریت پروژه‌های ترجمه شما را ساده کند و کیفیت‌ ترجمه‌های شما ارتقا پیدا کند.

لطفا فرم زیر را تکمیل کنید تا برای ارائه اطلاعات تکمیلی با شما تماس بگیریم. همچنین در زمان رونمایی از این سرویس شما اولین نفری خواهید بود که از آن مطلع می‌شوید و تا 2 ماه امکان استفاده از سرویس با 50% تخفیف برای شما امکان پذیر خواهد بود

ثبت نام طرح فردی
همراه عزیز ناربو،

خوشحالیم که مایل هستید جز اولین کاربران سرویس جدید ناربو باشید. امیدواریم این سرویس بتواند مدیریت پروژه‌های ترجمه شما را ساده کند و کیفیت‌ ترجمه‌های شما ارتقا پیدا کند.

لطفا فرم زیر را تکمیل کنید تا برای ارائه اطلاعات تکمیلی با شما تماس بگیریم. همچنین در زمان رونمایی از این سرویس شما اولین نفری خواهید بود که از آن مطلع می‌شوید و تا 2 ماه امکان استفاده از سرویس با 50% تخفیف برای شما امکان پذیر خواهد بود

ثبت نام طرح گروهی
همراه عزیز ناربو،

خوشحالیم که مایل هستید جز اولین کاربران سرویس جدید ناربو باشید. امیدواریم این سرویس بتواند مدیریت پروژه‌های ترجمه شما را ساده کند و کیفیت‌ ترجمه‌های شما ارتقا پیدا کند.

لطفا فرم زیر را تکمیل کنید تا برای ارائه اطلاعات تکمیلی با شما تماس بگیریم. همچنین در زمان رونمایی از این سرویس شما اولین نفری خواهید بود که از آن مطلع می‌شوید و تا 2 ماه امکان استفاده از سرویس با 50% تخفیف برای شما امکان پذیر خواهد بود