چگونه کمتر کار کنیم و بهره وری بیشتری داشته باشیم؟

(2 رای‌ها)
157
100

چگونه می توانیم با کمتر کار کردن، بهره وری خود را افزایش دهیم؟ یا به عبارتی چه کارهایی نکنیم تا بهتر کار کنیم؟!

 وقتی 17ساله بودم، بیست ساعت در روز کار و مطالعه می‌ کردم. به مدرسه می ‌رفتم، در ساعت های استراحت تکالیفم را انجام می دادم و شب ها یک سازمان غیرانتفاعی را مدیریت می‌کردم. آن کارها، فرصت ‌هایی برای کار با سازمان ‌های سطح بالا و موفق را برایم فراهم کرد. هرچه بزرگتر شدم، به صورت متفاوت تری فکر کردم. متوجه شدم که بیشتر کار کردن همیشه راه درست یا تنها راه دست‌ یابی به موفقیت نیست. کار کمتر، گاهی نتایج بهتری در بر دارد.

صاحب کسب و کار کوچکی را که بی‌ وقفه کار می‌ کند در نظر بگیرید. در رقابتش با دیگر شرکت‌ های رقیب، پرکاری کمکی به او نمی ‌کند. چون زمان کالایی محدود است. یک کارآفرین می ‌تواند 24 ساعت روز و 7 روز هفته کار کند، اما رقیبش همیشه می ‌تواند پول بیشتری خرج کند و تیمی را دور هم جمع کند تا نفر-ساعت ‌های جمعی بیشتری را صرف همان پروژه کند. با این حساب چرا استارتاپ ‌های کوچک کارهایی را انجام می دهند که بعضی از شرکت‌ های بزرگتر نمی توانند انجام دهند؟ فیسبوک، اینستاگرام را وقتی که سیزده کارمند داشت، با رقم صد میلیون دلار خرید. اسنپ چت، استارتاپی با 30 کارمند بود که پیشنهادهای فیسبوک و گوگل را رد می‌کرد. بخشی از موفقیت استارتاپ ها به خاطر شانس و بخشی به کارآیی آن ها بر می‌گردد.

کلید دست‌یابی به موفقیت سخت کار کردن نیست. بلکه هوشمندانه کار کردن است.

تمایز قابل توجهی بین مشغول بودن و سازنده بودن وجود دارد. مشغول بودن همیشه لزوما به این معنا نیست که سازنده هستید. علی رغم آنچه که برخی افراد ممکن است باور داشته باشند، سازنده بودن بیشتر در مدیریت انرژی و کمتر در مورد مدیریت زمان صدق می‌کند. باید یاد بگیرید که چگونه حداقل مقدار انرژی را برای به دست آوردن بیشترین مزایا صرف کنید. من شخصا یاد گرفتم که چگونه کار هفتگی خود را از 80 ساعت به 40 ساعت کاهش دهم و کارهای بیشتری انجام دهم. برای من کار کمتر به معنای بازدهی بیشتر است.

این ها کارهایی هستند که من دیگر انجام نمی ‌دهم تا بتوانم بهره وری بیشتری داشته باشم؛

1. بیش از اندازه کار نکنید

آیا تا به حال فکر کرده ‌اید که پنج روز و چهل ساعت کار در هفته از کجا آمده است؟ در سال 1926، هنری فورد، کارخانه دار آمریکایی و مالک شرکت فورد موتور آزمایشی را بر روی کارکنان خود انجام داد:

او ساعت کاری کارکنانش را از 10 ساعت به 8 ساعت و روزهای کاری را از شش روز در هفته به پنج روز در هفته کاهش داد. در نتیجه این اقدام بهره وری کارکنانش افزایش یافت.

گزارشی از میزگرد تجارت با عنوان «تاثیر اضافه کاری ‌های برنامه ریزی شده بر پروژه ‌های ساختمانی» در سال 1980 نشان داد: هرچه بیشتر کار کنید، در دراز مدت و کوتاه مدت کارایی و کارآمدی کمتری خواهید داشت.

سارا رابینسون در مقاله‌ای برای نشریه آلترنت به تحقیقی ارجاع می ‌دهد که توسط ارتش آمریکا انجام شده است. این تحقیق نشان می دهد اگر یک هفته، هر شب یک ساعت کمتر بخوابید، تاثیری مانند مصرف الکل بر جسم دارد. اگر مست باشید ممکن

است اخراج شوید، ولی شب زنده داری مشکلی ندارد!

صرف نظر از این که پس از آن همه شب بی‌ خوابی تا چه حد توانسته اید از پس روزتان بربیایید، بعید است که احساس خوشحالی و شادمانی درباره دنیا داشته باشید. ممکن است به شدت بدبین شوید، انگیزه زندگی در شما کاهش پیدا کند، احساس

همدلی با دیگران را از دست بدهید و هوش هیجانی شما کاهش پیدا کند. اما اگر خواب شما به حال قبل بازگردد، این مشکلات به مرور حل می شوند.

پس باید به اندازه کافی بخوابیم تا سطح بهره وری بالایی داشته باشیم.

جیمز ماس، یک متخصص خواب، معتقد است از هر 10 آمریکایی، 7 نفر خواب خوبی ندارند.

آیا می‌دانید؟

• لئوناردو داوینچی در طول روز چند بار چرت می‌زد و شب کمتر می‌ خوابید.

• ناپلئون، امپراطور فرانسه از چرت زدن بدش نمی ‌آمد. او هر روز کمی چرت می زد.

• اگرچه توماس ادیسون از عادت چرت زدن خود خجالت می‌ کشید، او نیز هر روز کمی چرت می ‌زد.

• النور روزولت، همسر رئیس‌جمهور فرانکلین دی. روزولت، عادت داشت پیش از سخنرانی‌ ها، با چرت زدن، انرژی خود را افزایش دهد.

• رئیس‌جمهور جان اف. کندی، هر روز نهار را در تخت خواب می‌ خورد و پس از آن چرت می ‌زد.

• در هیچ شرایطی چرت بعدازظهر وینستون چرچیل ترک نمی‌ شد. اعتقاد داشت این چرت باعث می‌ شود هر روز دو برابر کار کند.

• رئیس‌جمهور لیندون بی. جانسون، هر روز بعدازظهر ساعت چرت می ‌زد تا روز را به «دو نوبت کاری» تقسیم کند.

• اگرچه برای این کار مورد سرزنش قرار می ‌گرفت، رئیس‌جمهور رونالد ریگان نیز چرت می ‌زد.

در مورد خود من، از وقتی که هر شب 7 تا 8 ساعت می ‌خوابم، شاهد یک تغییر بوده ‌ام: در مقایسه با زمانی که 16 ساعت در روز کار می‌ کردم، بهره‌ورتر شده ‌ام و کار بیشتری انجام می‌ دهم. چه کسی فکرش را می کرد خوابیدن، ابزار فوق‌العاده‌ای برای

بازاریاب‌ها باشد؟

2. بله نگویید

طبق اصل پاروتو، 80 درصد از نتایجی که کسب می کنیم حاصل 20 درصد از تلاش ماست. پس به جای اینکه سخت تر کار کنیم، باید بر تلاش ‌هایی تمرکز کنیم که منجر به نتایج بیشتری می شوند. به این ترتیب، زمان بیشتری برای تمرکز بر مهم ترین وظایف

داریم. به وظایفی که نتایج کمی را به بار می‌آورند یا هیچ نتیجه ‌ای ندارند بله نگویید.

وارن بافت می گوید: «تفاوت بین افراد موفق و افراد خیلی موفق این است که افراد خیلی موفق تقریبا به همه چیز نه می‌ گویند.»

به چه چیزی باید بله بگویید؟ چه زمانی باید نه بگویید؟ اگر نمی ‌توانید بفهمید که چه چیزی ارزش زمان شما را دارد، یک تست ساده انجام دهید. کارهای خود را لیست کنید. زمانی که برای هرکار صرف شده و نتیجه ای که به دست آمده را هم یادداشت کنید.

سپس به عقب برگردید، لیست خود را ارزیابی کنید تا ببینید چه چیزی ثمر بخش بوده است. سپس یافته ‌های خود را برای بهینه ‌سازی وظایف آینده در نظر بگیرید.

اکثر ما بیشتر از آنکه باید بله می گوییم. این موضوع دلایل مختلفی دارد.گاهی از نه گفتن احساس گناه می کنیم. بله گفتن همیشه ساده تر است! هیچ کس نمی خواهد آدم بدی باشد، رد کردن خواسته های دیگران احساس بد بودن به آدم می دهد!

در پژوهشی منتشر شده در سال 2012 در مجله بازارسنجی، محققان 120 دانش آموز را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه برای استفاده از عبارت «من می‌ توانم» در زمان بحث در مورد انتخاب‌های خاص آموزش دیده بودند، در حالی که دیگری برای استفاده از

«من انجام ندادم» در شکل‌ گیری تصمیماتشان آموزش دیده بودند.

دانش آموزانی که به خودشان گفتند: «من نمی‌ توانم شیرینی بخورم» در 61٪ مواقع تصمیم به خوردن شیرینی شکلاتی گرفتند. در حالی که دانش آموزانی که به خودشان گفتند «من شیرینی نمی ‌خورم» تنها در 36٪ مواقع تصمیم گرفتند که شیرینی ‌های

شکلاتی را بخورند. این تغییر ساده در اصطلاحات به طرز چشمگیری احتمال اینکه هر فرد غذای سالم ‌تری انتخاب کند را بهبود بخشید.

دفعه بعدی که نیاز دارید از گفتن بله اجتناب کنید، از عبارت «انجام نمی دهم» در جواب رد خود استفاده کنید تا رفتار موثر در گفتن نه به چیزهایی که ارزش ندارند را تقویت کنید.

قانون 20 ثانیه از ترفندهای بزرگ دیگری است که مانع از انجام فعالیت‌ هایی می‌شود که ارزش کافی به زندگی شما نمی ‌بخشند: برای آن دسته از فعالیت ‌هایی که نباید درگیر آن شوید یا عادت ‌های منفی که می‌ خواهید ترک کنید، یک عنصر مشکل ساز

اضافه کنید. یعنی هنگامی که قصد شروع آن کار را دارید، یک مانع 20 ثانیه‌ای ایجاد کنید. برای مثال اگر سعی دارید که از شبکه ‌های اجتماعی کمتر استفاده کنید، اپلیکیشن ‌های وسوسه‌ انگیز را از روی گوشی خود پاک کنید، به طوری که 20 ثانیه طول

بکشد تا لپ تاپ خود را پیدا کرده و برنامه ها را بیابید. با افزودن یک اسباب زحمت احتمالا کمتر درگیر فعالیت یا عادت های منفی می‌ شوید.

انرژی فعال ‌سازی را برای عادت‌ هایی که می‌ خواهید در خود ایجاد کنید، کاهش دهید و آن را برای عادت ‌هایی که می‌ خواهید از آن اجتناب کنید، افزایش دهید. هرچه بیشتر بتوانیم انرژی فعال ‌سازی را برای اقدامات مورد نظرمان کاهش دهیم یا حتی آن را از

بین ببریم، تواناییمان را برای شروع ناگهانی تغییرات مثبت بیشتر افزایش می ‌دهیم.

اشتراک پست

مریم کریمی

درباره نویسنده

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی هستم. دوره کارشناسی را در دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد را در دانشگاه الزهرا گذراندم. زبان، ادبیات، فرهنگ و هنر کشورهای مختلف برایم جذابند.

 زبان انگلیسی را در موسسه گویش آموختم و هم اکنون درحال یادگیری زبان عربی در کانون زبان ایران هستم.

شبکه های اجتماعی ناربو

 
کتابچه

لطفا برای دریافت رایگان کتابچه بازاریابی محتوا اطلاعات خود را وارد کنید.

ثبت نام طرح رایگان
همراه عزیز ناربو،

خوشحالیم که مایل هستید جز اولین کاربران سرویس جدید ناربو باشید. امیدواریم این سرویس بتواند مدیریت پروژه‌های ترجمه شما را ساده کند و کیفیت‌ ترجمه‌های شما ارتقا پیدا کند.

لطفا فرم زیر را تکمیل کنید تا برای ارائه اطلاعات تکمیلی با شما تماس بگیریم. همچنین در زمان رونمایی از این سرویس شما اولین نفری خواهید بود که از آن مطلع می‌شوید و تا 2 ماه امکان استفاده از سرویس با 50% تخفیف برای شما امکان پذیر خواهد بود

ثبت نام طرح فردی
همراه عزیز ناربو،

خوشحالیم که مایل هستید جز اولین کاربران سرویس جدید ناربو باشید. امیدواریم این سرویس بتواند مدیریت پروژه‌های ترجمه شما را ساده کند و کیفیت‌ ترجمه‌های شما ارتقا پیدا کند.

لطفا فرم زیر را تکمیل کنید تا برای ارائه اطلاعات تکمیلی با شما تماس بگیریم. همچنین در زمان رونمایی از این سرویس شما اولین نفری خواهید بود که از آن مطلع می‌شوید و تا 2 ماه امکان استفاده از سرویس با 50% تخفیف برای شما امکان پذیر خواهد بود

ثبت نام طرح گروهی
همراه عزیز ناربو،

خوشحالیم که مایل هستید جز اولین کاربران سرویس جدید ناربو باشید. امیدواریم این سرویس بتواند مدیریت پروژه‌های ترجمه شما را ساده کند و کیفیت‌ ترجمه‌های شما ارتقا پیدا کند.

لطفا فرم زیر را تکمیل کنید تا برای ارائه اطلاعات تکمیلی با شما تماس بگیریم. همچنین در زمان رونمایی از این سرویس شما اولین نفری خواهید بود که از آن مطلع می‌شوید و تا 2 ماه امکان استفاده از سرویس با 50% تخفیف برای شما امکان پذیر خواهد بود