استراتژی سفر مشتری - ناربو

استراتژی سفر مشتری

(2 رای‌ها)
98
100

این جاست که بازاریابی دیجیتال آغاز می شود و پایان می یابد، با یک سفر ارزش مشتری که به طور استراتژیک با مشتریان بالقوه جدید ارتباط می گیرد و آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل می کند.

هر مشتری بالقوه برای تبدیل شدن به یک مشتری وفادار باید این سفر را طی کند.

این روشی است که یک غریبه به خریدار و در نهایت به یک طرفدار دیوانه محصول شما تبدیل می شود.

حقیقت تلخ این است که بازاریابی یک فرایند تک مرحله ای نیست. باید در این مسیر 8 گام طی کنید تا به فروش و پیشرفت برسید.

اما خبر خوبی که برایتان دارم این است که اگر این استراتژی بازاریابی دیجیتال (سفر ارزش مشتری) را درک کنید، می توانید کسب و کار خود را طوری طراحی کنید که افراد را به سمت هدفی که می خواهید جذب کنید.

به بیان دیگر، به راحتی می توانید مشتری های بالقوه جذب کنید. دیگر برای جذب مشتری نیاز به دعا خواندن ندارید. 

هنگامی که استراتژی سفر ارزش مشتری را درک کنید، بررسی و بازگشت هم به صورت اتوماتیک اتفاق می افتد.

سفر ارزش مشتری اساس استراتژیکی همه کارهایی است که در حیطه بازاریابی دیجیتالی باید انجام بدهیم. این سفر از دیگر روش ها و تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ که تا به حال ساخته شده اند، مهمتر و اساسی تر است.

با اطمینان و جسورانه می گوییم: بازاریابی مشتری های بالقوه را از طریق سفر ارزش مشتری به مشتری دایم تبدیل می کند.

با یک نقشه دقیق از سفر ارزش مشتری کار را آغاز می کنیم. سپس به صورت عمیق تر هرکدام از هشت گامی را که باید بپیمایید، بررسی می کنیم و درباره تاکتیک های مورد نیاز برای جذب مردم به این سفر صحبت می کنیم.

درنهایت با ارایه مثال ها نشان می دهیم که دقیقا باید چه کار کنید.

مرور کلی سفر ارزش مشتری

الان اهمیت این سفر را بهتر درک می کنید.

در ادامه به بررسی فرایند هشت مرحله ای بازاریابی دیجیتال می پردازیم.

گام اول: اطلاع رسانی

پیش از این که کسی از شما خرید کند، باید بداند شما وجود دارید! این امر گام اول سفر ارزش مشتری است.

این گام توضیح درباره کسب و کار است. در این گام است که افراد از وجود شما آگاه می شوند. هیچ کس از ابتدای تولد چیزی درباره اپل یا آمازون نمی داند. هرکس برای این که تبدیل به مشتری یک محصول شود، ابتدا باید درباره آن

بداند. همین نکته درباره محصول شما هم صادق است.

نمونه های بازاریابی که اطلاع رسانی می کند

راه های زیادی وجود دارد که یک مشتری بالقوه از وجود یک شرکت، محصول یا خدمت مطلع شود. در این جا به سه راه مهم اشاره می کنیم:

پدر دو کودک تبلیغی از یک اردوگاه تابستانی در فیسبوک می بیند

یک مدیر اداری در گوگل تامین کننده قهوه را جستجو می کند

یک دانشجو در اینستاگرام همکلاسی اش ویدویی درباره یک هدفون می بیند که سروصداهای محیط را حذف می کند

تبلیغات فیس بوکی بهترین ابزار اطلاع رسانی هستند.

برای اطلاع رسانی درباره شرکت، محصول یا خدمات خود باید از متخصصان حوزه های تبلیغات دیجیتال، بازاریابی جستجو، بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک بگیرید.

گام دوم: تعامل

در این گام مشتری بالقوه از حضور شما آگاه شده است. البته هنوز در گام های ابتدایی ارتباط هستید. مشتری بالقوه می داند که شما وجود دارید اما هنوز شما را نمی شناسد، دوستتان ندارد و به شما اعتماد ندارد. پس گام بعدی

گسترش ارتباط با مشتری بالقوه است. در گام دوم، تعامل، شما شروع به مکالمه با مشتری بالقوه تان می کنید. در این مرحله از طریق محتواهای سرگرم کننده یا اطلاعات دهنده یا محتواهایی که هر دو موضوع را در بر می گیرند، با

مشتری های بالقوه خود تعامل برقرار می کنید.

تعامل باید در تمام مراحل سفر مشتری ادامه پیدا کند. نمی توانید محتوایی ارایه دهید و سپس همه چیز را تمام شده فرض کنید. تولید محتوا باید مرتب باشد.

نمونه های بازاریابی که تعامل ایجاد می کند:

تعامل معمولا از طریق محتوا یا انجمن های گفتگو شکل می گیرد. می توانید از این چند مثال برای شرکت خود ایده بگیرید:

  • پدربزرگی که پنج نوه دارد، یک خبرنامه ایمیلی از مشاور مالی اش دریافت می کند. در این خبرنامه به چند راه برای پس انداز هزینه تحصیل یک کودک از طریق صرفه جویی اشاره شده است.
  • فروشنده یک بوتیک در یک گروه فروشندگی در فیسبوک عضو می شود.
  • زنی که به تازگی مادر شده در یوتیوب ویدیویی از شرکت جانسون و جانسون درباره حمام کردن کودک تازه متولده تماشا می کند.

تعامل از طریق محتوای باارزش و متناسب ایجاد می شود.

مثال دیگر تعامل Modcloth، یک فروشگاه لباس های زنانه، است. تعامل سرگرم کننده و اطلاعات دهنده ای است که Modcloth در مراسم عروسی با افراد حاضر برقرار می کند. Modcloth کارتی به افراد می دهد و از آن ها سوالاتی

می پرسد. مثلا؛

در مهمانی ها بیشتر کجا هستید؟

  • مشغول یادگاری نوشتن
  • مشغول رقصیدن
  • مشغول عکس گرفتن
  • مشغول خوردن

برای ارتقای تعامل با مشتریان به متخخصین حوزه بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی نیاز دارید.

اشتراک پست

ارسال یک نظر

مریم کریمی

درباره نویسنده

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی هستم. دوره کارشناسی را در دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد را در دانشگاه الزهرا گذراندم. زبان، ادبیات، فرهنگ و هنر کشورهای مختلف برایم جذابند.

 زبان انگلیسی را در موسسه گویش آموختم و هم اکنون درحال یادگیری زبان عربی در کانون زبان ایران هستم.

شبکه های اجتماعی ناربو

 
کتابچه

لطفا برای دریافت رایگان کتابچه بازاریابی محتوا اطلاعات خود را وارد کنید.