استفاده از داده ها در بازاریابی دیجیتال - ناربو

استفاده از داده ها در بازاریابی دیجیتال

(1 رای)
5
100

هنگامی که اصطلاح داده ها و اطلاعات را می شنوید، واکنش احساسی شما چیست؟ استرس؟ ترس؟ ناامیدی؟

داده ها و تجزیه و تحلیل ترسناک نیستند. درحقیقت سرگرم کننده، یا حداقل جالب، هم هستند. اگر بدانید چطور آن عددها و گزارش ها را به اطلاعات کاربردی تبدیل کنید، می‌توانید برای رشد کسب و کارتان از آن ها استفاده کنید.

در این مطلب می آموزید که چگونه از داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها برای پیشرفت کسب و کارتان کمک بگیرید. با اصطلاحات تخصصی آشنا می شوید و قواعد تجزیه و تحلیل را یاد می گیرید.

ابتدا درباره اهمیت داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها در موفقیت یک کسب و کار صحبت می کنیم.

روش های تجزیه و تحلیل صحیح و استراتژی داده ها

برای موفقیت در استراتژی داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها باید سه اصل مهم را مدنظر قرار دهید؛

  • به داده ها مسئولیت بدهید. استفاده از داده ها، نکته اساسی تحلیل داده ها است. هر داده ای که جمع آوری می کنید، باید به پرسشی پاسخ دهد و به تصمیم گیری هوشمندانه ای منجر شود.
  • از آزمون فرضیه برای تبدیل پرسش ها به استراتژی ها استفاده کنید. این گونه می توانید به داده ها معنا ببخشید. فرایند تبدیل داده های خام به تصمیم های تجاری این گونه آغاز می شود.
  • زمینه را به گزارش های غیرقابل اندازه گیری بیفزایید. اندازه گیری بعضی چیزها دشوار است. در چنین شرایطی باید داده ها را زمینه کاوی کنید. یعنی بررسی کنید که چه شرایطی باعث بوجود آمدن این داده ها شده اند.

داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها نباید نگران کننده باشند، اما هنگامی که منابع زیادی برای جمع آوری داده ها داشته باشیم ممکن است شرایط کمی ترسناک به نظر برسد. منابعی که هرکدام به نوعی آن ها را دسته بندی می کنند، یا حتی گاهی عددهای متفاوتی ارایه می دهند.

شما به کدام بخش توجه می کنید؟ چگونه داده هایی که از منابع مختلف جمع آوری می کنید را مقایسه و تحلیل می کنید؟

برای شروع؛ به داده ها مسئولیت بدهید.

اصل اول: به داده ها مسئولیت بدهید.

یکی از ساده ترین راه های درک داده، فکر کردن به قیف بازاریابی است. در این قیف ابتدا آگاهی، سپس ارزش گذاری و در نهایت تبدیل قرار دارد.

قیف بازاریابی یک مفهوم پایه است که باعث می شود تجسم جذب مشتری در فرایند بازاریابی ساده تر شود. بازاریابی برند شما باعث ایجاد آگاهی می شود و بازدیدکنندگان جدید را به وب سایت شما جذب می کند. ممکن است بعضی از این مشتریان بالقوه تا حدی علاقمند باشند که محصولات و کسب و کار شما را ارزیابی کنند. درصدی از آنان نیز به مشتریان شما تبدیل خواهندشد.

مدل قیف بازاریابی برای فروش خوب است، اما برای موثر بودن در بررسی داده ها باید کمی این قیف را تغییر دهیم. در این روش از همان سه مرحله قیف بازاریابی استفاده می کنیم اما نام آن ها را این گونه تغییر می دهیم:

  • 1. بالای قیف، که همان آگاهی است.
  • 2. وسط قیف، که مرحله ارزیابی است.
  • 3. پایین قیف، که مرحله تبدیل است.

اما نمی توانیم همین جا متوقف شویم، ما می خواهیم آنچه پس از تبدیل شدن به مشتری اتفاق می افتد را هم بسنجیم. پس مرحله پس از تبدیل را هم به قیف اضافه می کنیم. در این مرحله این که چگونه می توان یک مشتری را به مشتری ثابت و طرفدار پر و پا قرص تبدیل کرد، مورد بررسی قرار می گیرد.

این گونه است که به داده های خود مسئولیت می دهید. نباید به همه داده ها به یک باره نگاه کنید، بلکه باید برای بررسی بخش های مختلف قیف، از معیارهای متفاوتی استفاده کنید.

در مطلب امروز ناربو با تجزیه و تحلیل داده ها آشنا شدیم. برای آشنایی بیشتر با تجزیه و تحلیل داده ها و استفاده از آن ها در بازاریابی دیجیتالی مطالب بعدی ما را مطالعه کنید.

اشتراک پست

ارسال یک نظر

مریم کریمی

درباره نویسنده

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی هستم. دوره کارشناسی را در دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد را در دانشگاه الزهرا گذراندم. زبان، ادبیات، فرهنگ و هنر کشورهای مختلف برایم جذابند.

 زبان انگلیسی را در موسسه گویش آموختم و هم اکنون درحال یادگیری زبان عربی در کانون زبان ایران هستم.

شبکه های اجتماعی ناربو

 
کتابچه

لطفا برای دریافت رایگان کتابچه بازاریابی محتوا اطلاعات خود را وارد کنید.